BLOGG

BLOGG - Mötesbokning

2020-10-13

Lönar det sig verkligen med mötesbokning?

Ofta diskuteras de flitigt om olika typer av lyckade affärer som olika säljare dragit in, men ofta glömmer man helt bort hur affären ens blivit en möjlighet. Att boka möten av olika anledningar har säkert alla gjort någon gång med skiftande resultat men det är ytterst få som är riktigt duktiga på att boka kundmöten av hög kvalitet.

Är detta pga att man måste vara expert på mötesbokning eller att man måste ha de ”rätta” förutsättningarna?

NEJ! Mötesbokning är enklare än vad man tror, om man bara har de rätta verktygen att jobba med.

Jag har under mina år som både teamledare och säljchef utbildat otroligt många personer med så otroligt olika karaktärsdrag och erfarenheter. Allt ifrån högljudda och ”bröliga” med extremt mycket energi till väldigt lågmälda och nästan tystlåtna personer. Det hela handlar inte alltid om att man måste pusha en kund till att göra något, snarare tvärtom, de handlar om att få fram tre saker så kommer kunden nästan alltid tacka ja till ett möte.

 

Gör det svårt att tacka nej

De tre sakerna är egentligen väldigt enkla och kan appliceras på allt ifrån sälj till vardagliga situationer. Vill du att en person ska vilja göra något som du vill så måste du få personen att känna:

 

  1. Att de tjänar något på att göra det du är ute efter.
  2. Att de sparar på att göra det du är ute efter.
  3. Att de får ett enklare liv.

 

För att ge ett exempel: Du vill gå på bio med en bekant men denne säger att den inte orkar osv. Ni känner säkert igen er. Med lätta metoder så kan ni övertyga den här personen att följa med, säg så här så kommer denne aldrig tacka nej.

 ”Men kom igen, jag har hört att filmen är superbra och att den verkligen kommer vara något utöver de vanliga som du aldrig kommer glömma (tjäna).

 Och de bästa är att jag har en extra biljett som jag ändå måste använda så du kommer undan billigt, kan även slänga in att jag bjuder på popcorn (sparar).

Jag kommer och hämtar dig med bilen/taxi vid 18.00 så lovar jag att du får skjuts hem efteråt, så klä på dig så drar vi (enklare liv)”.

Detta går självklart att implementera i ditt sälj och det behöver inte vara svårare än så här. Får du fram dessa tre saker när du pratar med en kund så kommer de nästan aldrig att tacka nej oavsett vad du säljer.

 

Men kommer alla tacka ja och hur får jag fram det här i ett samtal?

Den viktigaste egenskapen man behöver ha är tålamod, för idag kommer du kanske inte vara expert. Men ge de lite tid och använd enkla metoder så kommer man längre än vad man tror.

Jag kan garantera att har man en stabil grund att stå på så kommer man längre än vad man tror.

 

Kontakta gärna mig så hjälper jag dig att få fart på din mötesbokning.

 

William Sandberg

Säljchef JKRS

075-760 34 11

 

Utbildning i Mötesbokning >>>

 

Följ vår blogg:

Skickar formuläret…

Servern påträffade ett fel.

Formuläret togs emot.

Följ oss!

Gustavslundsvägen 133, 115 41 Stockholm

Telefon: 08-121 05 900.

E-post: info@jkrs.se