BLOGG

BLOGG - MötesbokningStips Del 2

2019-08-18

Hitta rätt målgrupp för din verksamhet

När du har klart för dig vilken tjänst du ska presentera när du bokar möten, är nästa steg att bestämma dig för vilka företag du ska ringa till. Har du klart för dig vilken din kundgrupp är? Det ska vi kika närmare på i detta inlägg.

Målgruppsanalys

För att ge dig lite hjälp på traven har jag sammanställt några frågor som förhoppningsvis kommer hjälpa dig att ringa in den målgrupp du vill kontakta. Det kan vara en bra idé att du själv antecknar under tiden så att du har en ordentlig bild över hur hur din kundgrupp ser ut. För att hjälpa dig på traven har jag skrivit ner några frågor som kan vara till hjälp.

 

Om din kundgrupp är företag (B2B) ska du ställa dig följande frågor:

 

  • Bolagsform
    Vilken typ av organisationer är din tjänst avsedd för? (ex. AB, EF, HB, KB, föreningar, myndigheter, kommuner, bostadsrättsföreningar, eller något annat).

  • Geografi
    Var i Sverige ska de organisationer du kontaktar befinna sig rent geografiskt (ju närmre desto enklare att besöka dem).

  • Bransch
    Vilka branschområden ska organisationerna vara verksamma inom? (Du kan exempelvis selektera ut företag via branschkoder).

  • Storlek
    Hur mycket bör de organisationer du kontaktar omsätta? Hur många anställda bör de ha?

  • Övriga nyckeltal
    Bör organisationerna ha funnits en viss tid (registreringsår)? Bör organisationerna ha uppnått vissa finansiella kriterier? Bör de ha en god kreditvärdighet?

 

 

Om din kundgrupp är konsumenter (B2C):

 

  • Åldersintervall
    Befinner sig de konsumenter du vill träffa inom något särskilt åldersintervall?

  • Inkomst av tjänst/kapital
    Bör de personer du träffar ha en viss inkomst av tjänst och/eller kapital?

  • Geografi
    Var i Sverige ska de konsumenter du kontaktar befinna sig rent geografiskt? Finns det en sannolikhet att konsumenter som bor inom ett visst postnummerintervall är mer benägna att köpa av dig?

  • Intressen
    Finns det några gemensamma nämnare i form av intressen som förenar den målgrupp du önskar träffa till?

 

Tips!

  • Krångla inte till fasen med prospektering allt för mycket. Risk finns att du utesluter för många potentiella köpare i jakten på den perfekta kunden.

  • En bra prospektering ska ge dig tydliga ramar för hur din målgrupp ser ut, utan att den innehåller för mycket detaljer.

  • Om du har flera olika idéer på hur en potentiell målgrupp av köpare skulle kunna se ut så börja med att välja det spår du tror mest på. Spara anteckningarna så du vet vad du tagit ut för målgrupp när det är dags för prospektering nummer två.

  • För att förenkla vid prospektering är ett bra tips också att kika närmare på de befintliga kunder ni redan arbetar med för att hitta gemensamma nämnare, en så kallad tvillinganalys.

  • Om kundbasen inte är stor nog går det bra att börja att börja med att gissa sig fram och då utgå från den målgrupp du känner dig mest bekväm att börja med.

  • Jag skulle också rekommendera att du tar hjälp av ett företag som säljer dess typer av adressuppgifter, framför att sitta och leta upp dem själv.

 

 

 

Robin Söderström

 

Följ oss!

Följ vår blogg:

Skickar formuläret…

Servern påträffade ett fel.

Formuläret togs emot.

Följ oss!

  • Senaste inläggen ›››

  • Kategorier ›››

Gustavslundsvägen 133, 115 41 Stockholm

Telefon: 08-121 05 900.

E-post: info@jkrs.se