BLOGG

BLOGG - MötesbokningStips Del 1

2019-08-12

Mötesbokning - välj rätt paketering av din tjänst

Att boka ett kundmöte är ofta det första steget för att få till ett samarbete med en ny kund. I denna guide har jag försökt att sammanfatta den kunskap jag samlat på mig under mina 15 år inom området mötesbokning. Texten är kronologiskt uppdelad i 10 blogginlägg, för att kunna fungera som en guide över hur du kan göra för att bli bra på att boka kundmöten. Jag beskriver hur du gör under samtalen, men har även tagit med struktur kring processen för att guiden ska vara heltäckande.

 

Tydlighet i ditt erbjudande

Steg ett är att bestämma vilken tjänst du ska presentera när du ringer för att boka ett kundmöte. Om företaget du arbetar på endast erbjuder en tjänst så är svaret på frågan enkel. Om du däremot erbjuder flera olika tjänster, så bör du fokusera på endast en av dessa som ska agera dörröppnare för att få till ett möte.

Syftet är att skapa tydlighet i ditt erbjudande och inte förvirra den person du vill boka möte med. När du kontaktar en potentiell köpare har du ungefär 10-15 sekunder på dig att skapa ett så pass stort intresse att den potentiella köparen väljer att boka ett kundmöte med dig. Vill du tala om fler tjänster går det bra när ni väl ses.

Kom ihåg att syftet med samtalet inte är att sälja på en gång utan ditt mål är att boka ett möte så att du kan få komma ut och presentera era tjänster.

 

Uppgift:

- Bestäm dig för endast en tjänst som du vill boka in kundmöten för.

- Välj ett ämne som kan fungera som dörröppnare för andra tjänster.

 

 

Robin Söderström

Gustavslundsvägen 133, 115 41 Stockholm

Telefon: 08-121 05 900.

E-post: info@jkrs.se