BLOGG

BLOGG - MötesbokningStips Del 3

2019-09-18

Gör det enkelt för din målgrupp att tacka ja till ett möte

Vid det här laget har du troligtvis bestämt vilken tjänst du ska presentera när du ska boka kundmöten och vilken målgrupp du ska vända dig till. Men hur ska du genomföra mötet? Är det ett telefonmöte, ett webb-möte, ett fysiskt möte eller bjuder du in till ett seminarium? Och hur lång tid ska din presentation ta?

Mötesform

Vilken mötesform du ska välja varierar så klart beroende på tjänst och målgrupp men mina vanliga rekommendationer är:

  • Fysiskt möte (om långa avstånd inte är en faktor)
  • Möte ute hos potentiell köpare
  • Tidsåtgång: max 45 minuter (i varje fall inte över en timme)

 

Anledningen till dessa rekommendationer är att ett fysiskt möte skapar bäst kontakt mellan dig och en eventuell kund. Försäljning sker till största del för att den tilltänkta kunden tycker att det ”känns rätt” att köpa av dig och det är lättare att skapa ett emotionellt band med någon du träffar än talar med i telefon.

 

Gör det enkelt att tacka ja till möte

Jag rekommenderar att du erbjuder dig att åka ut till alla potentiella kunder, då det visar på en god service och det blir enklare att få till ett möte.

Om du vill att den potentiella köparen ska besöka dig skapar du en situation där mötet blir jobbigt för den du vill träffa, eftersom denne nu också måste räkna in restid för mötets tidsåtgång. Det gör det svårare för dig att få till ett möte och risken för att du får en avbokning i sista stund blir också större. Kom ihåg att det är du som vill sälja och då måste du stå för arbetet.

 

Möteslängd

Mötet bör hållas så kort som möjligt. Det är lättare att få någon att tacka ja till ett möte på 45 minuter än 90 minuter. En bra tumregel är att hålla ett första möte på max en timme. Om personen du träffar tycker om din tjänst kommer mötet ändå ofta fortsätta längre än så. Undvik  att ge den potentiella köparen uppgifter i form av förberedelser, för det gör att mötet upplevs som omständligt.

Kom ihåg - det ska vara enkelt och okomplicerat att träffa dig!

 

 

Sammanfattning:

  • Gör det enkelt för en potentiell kund att träffa dig
  • Krångla inte till mötet och håll det förbehållslöst
  • Ett fysiskt möte skapar bäst kontakt med en potentiell kund

 

 

Robin Söderström

 

 

Följ vår blogg:

Skickar formuläret…

Servern påträffade ett fel.

Formuläret togs emot.

Följ oss!

Gustavslundsvägen 133, 115 41 Stockholm

Telefon: 08-121 05 900.

E-post: info@jkrs.se