BLOGG

BLOGG - MötesbokningStips Del 6

2020-02-12

Samtalsmanus för effektiv mötesbokning

Frågan om manusets vara eller inte vara har varit omdiskuterad, men min erfarenhet är att samtalet blir bättre om du har ett manus framför dig. Det skapar en trygghet i att veta vad du ska säga och hjälper dig att inte tappa tråden i samtalet.

När du ringer för att boka ett kundmöte är det din uppgift att på 15-20 sekunder skapa ett så pass stort intresse för din tjänst att en potentiell köpare kan tänka sig att boka ett kundmöte med dig. För att lyckas med det behöver du vara tydlig med vad du erbjuder och vad personen har att vinna på att träffa dig.

 

Presentationens fem delar

När jag skriver ett manus (som jag kallar för presentation) brukar jag dela upp den i fem delar.

  1. Förtroende (ex. erfarenhet, referenser, om ni är ledande inom något område)
  2. Kundnytta (ex. tjäna mer, sänka kostnader, öka produktivitet, få nöjdare medarbetare)
  3. Hur (kort förklaring)
  4. Enkelhet (förklaring om hur enkelt det är att boka ett möte med dig)
  5. Gå på avslut

 

Så här skulle en presentation kunna se ut

Jag skriver nedan ett utkast på en presentation, avsett för ett fiktivt bolag som arbetar med IT-drift. Jag skriver in de olika faserna i parentes efter meningen, så att du kan hänga med.

"Hej, jag heter Robin och ringer från IT-bolaget AB.

Vi har sedan 1997 hjälpt företag som IKEA, Stora Enso och HM (1. förtroende) med att sänka kostnader, få en högre produktivitet och en säkrare IT-drift (2. kundnytta).

Vi hjälper till med att upprätta fungerande IT-infrastruktur, står för drift och underhåll och när något inträffar erbjuder vi en support i världsklass (3. kort förklaring).

Jag vill gärna boka ett möte där jag åker ut till ert kontor och under 45 minuter helt förbehållslöst berättar mer om hur vi skulle kunna hjälpa er (4. enkelhet).

Har du en kalender till hands så vi kan kika på en lämplig tidpunkt? (5. Avslut)"

 

 

Tips:

När du skriver ditt säljmanus tänk på att inte snöa in dig för mycket på detaljer utan fokusera på den kundnytta tjänsten bidrar med.

Försök att skriva manuset så att texten inte tar mer än 15 sekunder att läsa upp.

 

 

Följ vår blogg:

Skickar formuläret…

Servern påträffade ett fel.

Formuläret togs emot.

Följ oss!

Gustavslundsvägen 133, 115 41 Stockholm

Telefon: 08-121 05 900.

E-post: info@jkrs.se