Mötesbokningsskolan del 15: Logisk övertygelse! 2017-08-17 23:22

Publicerat i: Robins säljblogg

Hösten är här och mellan augusti till mitten av september upplever vi den kanske främsta tiden för nykundsbearbetning.

Däremot kan många potentiella köpare känna en viss stress över att komma in i arbetet igen efter sommaren och tendera till att inte vilja ta möten som inte upplevs som tillräckligt relevanta, så med det i åtanke tänkte jag nu ge riktigt bra tips på vad jag brukar göra när jag pratar med en person som är halvintresserad av min tjänst, men tvekar på att ta ett möte (exempel på kommentar från den beslutsfattare jag vill boka kan vara "nja, jag har ju faktiskt redan en lösning för detta och jag tror inte ni kan göra så mycket mer, dessutom har jag väldigt mycket att göra just nu... (eller något liknande - har du ringt en del, vet du vilken typ av "halvrespons" jag syftar på".

Mitt svar: "Jag förstår dig, men jag ska säga så här - om inte jag vore helt övertygad om att vi kunde erbjuda dig en bättre lösning till ett bättre pris, så skulle ju inte vi heller få ut något av ett möte utan det skulle istället bli en kostnad för oss sett till att vi skickar ut en konsult och det kostar pengar för oss. Jag är helt övertygad om att mötet kommer vara riktigt givande för din del och vi håller det kort, på en dag och tid som passar dig bra, så att du inte förlorar arbetstid i onödan. Ska vi kika i kalendern tillsammans och se om vi hittar något? I värsta fall hittar vi ingen tid (vilket vi naturligtvis kommer att göra) och då är det ju inte mer med det!"

Detta tips må låta enkelt, men är ett otroligt slagkraftigt argument. Du bevisar för kunden med logisk logik (fyndigt!) att du inte tycker det är roligt att spilla din tid. Du sätter dig alltså i samma båt som kunden genom att visa att även du har något att förlora på om mötet inte leder till något (tid & pengar) och det gör att kunden får ett ökat förtroende för att du kommer vilja ge henne ett bra erbjudande och personen kommer med all säkerhet bli nyfiken (upprepa gärna meningen två gånger för ytterligare effekt om du inte når fram första gången).

Dessutom innehåller mitt svar en bonus som gör det lätt för personen jag talar med att ta fram kalendern - nämligen meningen "om vi inte hittar en tid är det ju inte mer med det". På så sätt blir det lätt för kunden att ta fram kalendern (hon vet ju att hon har möjlighet att ändra sig), men om du följer mitt tidigare tips i bloggen under avsnittet "Mötesbokningsskolan Del 5: Tidsstyrning", så kommer du aldrig att tappa kunden och alltså få ett möte!

Enkelt och effektivt!

/ Robin

Hur du väljer rätt leverantör för hjälp med mötesbokning 2017-08-17 22:33

Publicerat i: VD har ordet

Jag får ofta frågan vad det är som skiljer oss från våra konkurrenter och varför de ska välja just oss. Detta är något jag skulle kunna hålla föreläsningar om hur länge som helst men jag väljer att inte göra det här och nu. Det gör jag istället när vi väl träffas!

Dock har jag några punkter som jag anser är mycket viktiga vid val av en mötesbokningsfirma. Mitt tips till dig som läser detta är att alltid gå efter dessa punkter när du träffar olika leverantörer för att försäkra dig om att du inte väljer fel samarbetspartner.

1. Lär dig skillnaden mellan genomfört möte och bokat möte

För den som inte är väl insatt i hur mötesbokning fungerar är det väldigt lätt att tro att det är samma sak, men så är det inte.

Hur många gånger har vi inte varit med om att möten bokats för att sedan ombokas eller bokas av.

I genomsnitt genomförs ungefär hälften av de möten som bokas, den andra hälften avbokas eller ombokas på grund av oförutsedda händelser såsom VAB, sjukdom, prioriterade interna möten, organisatoriska förändringar/restriktioner med mera.

Genom att betala per bokat möte köper du ”grisen i säcken” dvs du betalar för ett möte du inte vet kommer genomföras. Dessutom kommer du att betala ungefär dubbelt så mycket per genomfört möte då enbart hälften genomförs.

Är man som leverantör säker på sin kvalitet och säger sig jobba resultatinriktat borde det då inte vara några som helst konstigheter med att gå med på att ta betalt efter att du som kund fått din beställning levererad.

2. Säkerställ vilka krav du förväntar dig att leverantören uppfyller för att du ska betala för mötet

Det är lätt att känna en stress över att man behöver fylla upp sin kalender, men dåliga möten är ännu dyrare än inga möten alls.

Följande krav bör du alltid få leverantören att åta sig till att till uppfylla:

  • Möte med rätt beslutsfattare
  • Möte inbokat utifrån rätt förväntan
  • Möte inbokat med rätt målgrupp

3. Se över avtalet noggrant

Bind inte upp dig på för höga beställningar och acceptera inte några konstiga villkor. Se till att förstå hur rutinerna fungerar. Testa först med en mindre volym, hur bra erbjudandet än låter.

Många kunder är ofta stressade över att komma igång snabbt och vill ofta ha många möten inbokade för att göra affärer. Hur stressad du än känner dig över din situation så är det bättre att du går på några möten och därefter ökar upp volymen när du fått en uppfattning om mötena. På så sätt har du som kund möjlighet till att känna av kvaliteten, ändra på det som behöver ändras på och även se om detta med mötesbokning är något som passar dig och det företag du jobbar på.

Summa summarum välj ett företag utifrån sunt förnuft. Din sammarbetspartner kommer vara den som marknadsför dig utåt mot en potentiell målgrupp. Bränn inga broar genom att stressa igenom ditt val.

Tillfälligt reklamavbrott 2015-08-25 23:47

Publicerat i: Robins säljblogg

Jag gör här ett (ovanligt) litet reklamavbrott från Mötesbokningsskolan. Jag får alltmer ofta förfrågan från läsare direkt från bloggen om jag jobbar med utbildning/konsultation/uppbyggande avdelning mötesbokning/framställande samtalsmanus med mera och visst gör jag det, det är faktiskt en av våra fantastiska tjänster och även om jag ofta har ett rätt fullbokat schema brukar jag kunna åta mig projekt med några veckors framförhållning. Läs mer om det under "våra tjänster" --> "utbildning", alternativt kontakta mig direkt på robin.soderstrom@jkrs.se / 076-1857108 för att höra mer. Ps. Jag försöker ligga lågt med reklamavbrott på bloggen, bloggen ska vara informativ, inte säljande, men jag kände att jag behövde göra ett litet undantag idag. Ses snart i ett nytt avsnitt av Mötesbokningsskolan!

/ Robin

Mötesbokningsskolan Del 14: Money, money, money 2015-08-25 23:52

Publicerat i: Robins säljblogg

I de flesta former av B2B- (och även B2C)-försäljning existerar din tjänst för att den i slutändan på något sätt ska hjälpa ngn att tjäna mer pengar. JKRS bokar möten så att företag ska kunna sälja mer och tjäna mer pengar, rekrytering/personaluthyrningsföretag ska se till att företag sänker kostnader för personal/rekrytering, konsulter hjälper företag med någonting för att de i slutändan ska kunna arbeta mer effektivt (vilket leder till kostnadsbesparingar/ökade intäkter). 

När du bokar möten så se till att inleda med att syftet samtalet är att kunden ska tjäna pengar. De flesta tar det i fel ordning, till exempel: 

" Hej Pelle Persson här, jag jobbar som konsult inom kommunikation. Jag utbildar VD:ar i hur de ska nå ut med sin vision till övriga anställda..."

Redan efter första meningen kommer den tilltänkte kunden förlora intresset (och tålamodet) och Pelle Persson kommer få höra att VD:n inte har tid, ofta utan att förstå varför.

det väsentliga för VD:n, är ju inte vad Pelle Persson gör. VD:n har mycket att göra och det enda som kan intressera VD:n är om Pelle Persson kan hjälpa VD:n med att dra in mer pengar till det företag ("pengamaskin") som VD:n basar över.

Istället bör ordning vara såhär: 

"Hej Pelle Persson här, jag vet att din tid är värdefull så jag ska komma direkt till sak - jag hjälper VD:ar som dig på företag som [några referenser som bygger kredibilitet - har du inga, så hoppa över det] att tjäna mer pengar. Det gör jag genom att..."

Här kommer VD:n att bli intresserad och lyssna vidare (notera att förhoppningen att tjäna/spara pengar är dörröppnaren, som låter Pelle fortsätta prata - nu kan Pelle ge en kort sammanfattning av vad han gör).

Samtalet ska byggas upp i följande ordning:

 Spara/tjäna pengar (Syfte till samtal)--> Bevis (referenser/undersökningar - bygger kredibilitet) --> hur (kort sammanfattning - berätta inte för mkt, spara fakta/detaljer till möte) --> boka möte

...

Jag vill poängtera att detta avsnitt kräver mer utförlig information än vad som ryms i ett inlägg, men jag hoppas det var till hjälp.

Ses i bloggen!

/ Robin

 

Detta är vad dina kunder hoppas kunna uppnå med din hjälp:

 

Mötesbokningsskolan Del 13: "jag tror inte vi har ett behov av era tjänster..." 2015-08-26 07:31

Publicerat i: Robins säljblogg

En av de vanligaste invändningar du möts av när du bokar möten är något i stil med:

- jag har redan någon som hjälper mig med detta

- vi är nöjda med nuvarande lösning

- jag tror inte du kan hjälpa oss

osv... Let's face it - det är inte särskilt många företag som är helt ensamma om att göra/erbjuda något. Och om det som företaget du äger/jobbar för erbjuder är både unikt och framgångsrikt, så lita på att konkurrenter kommer dyka upp direkt för att ta en del av kakan. För många kan det vara mycket frustrerande att boka möten när man verkar i en kraftigt konkurrensutsatt bransch. För att ta några exempel - hur många rekryterings/bemanningsbolag finns det inte idag? Hur många konsultföretag som jobbar med liknande saker finns det inte idag? Hur många företag som vill förvalta kapital finns det inte idag? Osv.

Sanningen är att oftast kommer du inte vara ensam om att erbjuda din tjänst, men bli inte nedslagen. När jag är ute på uppdrag och någon säger "Robin, alla jag pratar med har redan ett rekryteringsbolag de är nöjda med (eller liknande)", brukar jag säga, "ja, hur ofta tror du att du ringer någon som är i ett otroligt behov av en tjänst, men som ännu inte ordnat/sett över en lösning för just den tjänsten?" Inte särskilt ofta.

ett argument jag ofta använder i dessa situationer är något i stil med: "självklart har du en lösning för detta, det utgår jag ifrån. Däremot har det visat sig att vi kan hjälpa i princip alla som har en liknande lösning att [spara pengar eller tjäna pengar] genom att vår tjänst [förklaring till hur kunden sparar/tjänar pengar].

Du måste alltså förbereda med svar på tal redan innan du ringer om hur din tjänst övertrumfar redan befintliga lösningar och konkurrenter och se till att koppla din pitch till hur kunden kommer tjäna pengar på att använda er, antingen genom att ni är bättre (tjäna pengar) eller billigare (spara pengar), eller ännu hellre båda två. Om du inte är billigast så måste du vara extra vara noggrann med just detta avsnitt. 

Dessutom brukar jag lägga till ett ytterligare argument, för att kunden ska förstå hur logiskt det är att det jag säger faktiskt stämmer: "...Dessutom är det ju inte så att jag skulle vilja besöka dig om det inte vore för att jag verkligen tror att jag kunde hjälpa dig. Det kommer ta mig två timmar, resväg inräknat att komma ut till ditt kontor och det kostar mig pengar. Och jag vet att om inte jag kan bevisa för dig att vår tjänst faktiskt kommer hjälpa dig att [spara/tjäna] pengar så kommer du inte vara intresserad av oss ändå. Och då har detta besök kostat mig pengar - alltså är det jag som har pressen på min sida och det är främst jag som riskerar att förlora pengar på detta möte om jag inte kan leverera något riktigt bra till dig - inte du"...

det sista argument förklarar alltså logiskt för kunden att jag inte ser en resa till deras kontor som en nöjestripp - jag är piskad att ge dem en grym deal och den lockelsen - när kunden ser logiken och kopplingen mellan mitt besök och deras plånbok - har gett mig många kundmöten och många fina affärer.

/ Robin

Mötesbokningsskolan Del 12: "Jag ringer dig med anledning av att..." 2015-08-25 22:14

Publicerat i: Robins säljblogg

Här kommer ett litet tips:

När du ringer till en kund för att få till ett säljmöte, så se till att tänka ut en spännande anledning till att du ringer just nu.

Inledare i stil med "jag ringer för att jag vill presentera hur vi arbetar" är inte spännande. Försök få med en aktuell förankring, till exempel "jag ringer dig med anledning av vår mycket intressanta kampanj som vi har just nu" (du kan också lägga till... "Som du kanske redan hört talas om" för att ge personen intrycket av att kampanjen är något man borde känna till).

man kan också addera något aktuellt som händer i världen. Till exempel, om det rör sig om en finansiell tjänst kan du säga "jag ringer med anledning av deklarationen" (om det är deklarationsdags), eller något lagändring som ägt rum (det behöver inte nödvändigtvis vara något som har en direkt påverkan på personen du ringer, även om det är att föredra - det handlar om att skapa känslan av att det är nu det är dags att agera).

Om jag tar mitt eget företag som exempel, skulle jag kunna ringa och säga att jag ringer med anledning av en kundundersökning vi utfört, som visar att våra kunder har en genomsnittlig return of investment på 760 procent (!) av de pengar de avsätter för hjälp med mötesbokning hos oss och just nu har vi en kampanj, där vi vill visa hur vi kan hjälpa just dig!

det skapar också en helt annan förväntan hos den du ska träffa, från en "presentation av vårt företag" (inte särskilt spännande), till en presentation av en ny händelse/kampanj med särskilda förmåner/erbjudanden, spännande koncept osv.

så nästa gång du ska ringa - fila lite extra på anledningen till ditt samtal!

/ Robin

Hur du väljer rätt leverantör för hjälp med mötesbokning 2015-08-07 14:40

Publicerat i: VD har ordet

Jag får ofta frågan vad det är som skiljer oss från våra konkurrenter och varför de ska välja just oss. Detta är något jag skulle kunna hålla föreläsningar om hur länge som helst men jag väljer att inte göra det här och nu. Det gör jag istället när vi väl träffas!

Dock har jag några punkter som jag anser är mycket viktiga vid val av en mötesbokningsfirma. Mitt tips till dig som läser detta är att alltid gå efter dessa punkter när du träffar olika leverantörer för att försäkra dig om att du inte väljer fel samarbetspartner.

1. Lär dig skillnaden mellan genomfört möte och bokat möte

För den som inte är väl insatt i hur mötesbokning fungerar är det väldigt lätt att tro att det är samma sak, men så är det inte.

Hur många gånger har vi inte varit med om att möten bokats för att sedan ombokas eller bokas av.

I genomsnitt genomförs ungefär hälften av de möten som bokas, den andra hälften avbokas eller ombokas på grund av oförutsedda händelser såsom VAB, sjukdom, prioriterade interna möten, organisatoriska förändringar/restriktioner med mera.

Genom att betala per bokat möte köper du ”grisen i säcken” dvs du betalar för ett möte du inte vet kommer genomföras. Dessutom kommer du att betala ungefär dubbelt så mycket per genomfört möte då enbart hälften genomförs.

Är man som leverantör säker på sin kvalitet och säger sig jobba resultatinriktat borde det då inte vara några som helst konstigheter med att gå med på att ta betalt efter att du som kund fått din beställning levererad.

2. Säkerställ vilka krav du förväntar dig att leverantören uppfyller för att du ska betala för mötet

Det är lätt att känna en stress över att man behöver fylla upp sin kalender, men dåliga möten är ännu dyrare än inga möten alls.

Följande krav bör du alltid få leverantören att åta sig till att till uppfylla:

  • Möte med rätt beslutsfattare
  • Möte inbokat utifrån rätt förväntan
  • Möte inbokat med rätt målgrupp

3. Se över avtalet noggrant

Bind inte upp dig på för höga beställningar och acceptera inte några konstiga villkor. Se till att förstå hur rutinerna fungerar. Testa först med en mindre volym, hur bra erbjudandet än låter.

Många kunder är ofta stressade över att komma igång snabbt och vill ofta ha många möten inbokade för att göra affärer. Hur stressad du än känner dig över din situation så är det bättre att du går på några möten och därefter ökar upp volymen när du fått en uppfattning om mötena. På så sätt har du som kund möjlighet till att känna av kvaliteten, ändra på det som behöver ändras på och även se om detta med mötesbokning är något som passar dig och det företag du jobbar på.

Summa summarum välj ett företag utifrån sunt förnuft. Din sammarbetspartner kommer vara den som marknadsför dig utåt mot en potentiell målgrupp. Bränn inga broar genom att stressa igenom ditt val.

 

Jelena Kitanovic

Mötesbokningsskolan Del 11: Ta beslut åt kunden 2015-08-26 00:00

Publicerat i: Robins säljblogg

En strategi jag ofta använder mig av för att få till ett möte är att ta beslutet att boka mötet åt kunden.

Generellt sätt så gillar inte människor att ta beslut - inte ens beslutsfattare. att ta beslut är jobbigt och energikrävande. Detta gör att vi människor tenderar till att vilja skjuta upp beslut när någon ber oss om det i en pressad situation - även om vi vet att vi bör ta beslutet och bara säga "ja", så är processen att ta beslutet ibland så (oftast inbillat) jobbig att vi i slutändan tackar nej/skjuter upp beslutet.

Tänk dig tillbaka till de samtal du haft med kunder där du fått responsen "jo, det kan nog vara intressant att träffa dig, Men..." Och så kommer en förklaring om vad kunden behöver för att kunna ta ett beslut för att boka möte med dig. Exempelvis att du ska skicka ett mail, ett brev, att de ska lyfta saken med sin kollega, att de ska tänka över det hela osv.

Om du ofta råkar ut för detta har du fastnat i något som jag brukar kalla för "mailfällan". Mailfällan innebär att du uppenbarligen är benägen att skapa ett intresse, men inte tillräckligt bra på att knyta ihop säcken och få kunden att ta ett beslut att träffa dig, vilket oftast resulterar i att du får accept på att skicka ut ett informationsmail till kunden.

Att skicka ut informationsmail tjänar du inga pengar på men var inte orolig - precis som med alla andra problem så finns det en lösning - nämligen att ta (de flesta) besluten åt kunden så att de aldrig behöver genomlida den jobbiga processen av att behöva ta ett beslut. Jag själv tar ofta beslut åt de kunder jag bokar möten med. Det kanske låter dramatiskt, men det man måste förstå är att jag inte tar beslut som kunden inte vill att jag tar åt dem, för det är inte där skon klämmer - det jag gör är helt enkelt att jag förenklar processen att ta själva beslutet för kunden.

Låt oss säga att jag ringer en beslutsfattare för att boka ett möte där jag vill erbjuda en kanontjänst där personen jag träffar kommer ha goda möjligheter att tjäna pengar. Låt oss också säga att personen inser detta och kanske till och med berättar det för mig: "jo, jag vet att jag borde träffa dig, men...".

Det finns ju inget logiskt i att personen jag vill boka möte med inte skulle vilja träffa mig och tjäna mer pengar, utan det som hindrar personen (särskilt de som inte är vana vid att ofta ta snabba beslut) från att tacka ja, är alltså själva processen att ta beslutet!

I dessa situationer (de uppstår hela tiden) måste du direkt ta beslutet åt kunden. Jag brukar göra som så att jag berättar för kunden vad vi ska göra och sedan maskerar jag det genom att låta kunden ta beslut om något oviktigt. Man kan kalla det en tyst överenskommelse - kunden vill att jag ska ta beslutet åt denne och jag vill att kunden ska ta beslutet att träffa mig, men för att ändå följa sociala normer så låter jag kunden bestämma något annat (och irrelevant för om själva mötet ska bli av).

Exempelvis kan du istället för att fråga: 

"skulle du vilja träffa mig för att kika närmare på hur du kan tjäna mer pengar (kunden ska ta beslut om ni ska ses eller inte = stort och jobbigt beslut)?" 

Säga:

"det är väldigt viktigt att vi träffas så jag kan visa hur du kan tjäna mer pengar och min fråga är om vi ska ses redan i den här veckan eller i nästa?" (Kunden får välja vilken tid ni ska ses = enkelt beslut. Se till att lägga fokus på frågan om när ni bör ses, så har kunden när denne svarat gett accept på att ses av bara farten).

PS. Notera att jag i ovanstående exempel tar beslutet åt kunden och sedan låter kunden ta beslut om något oviktigt, genom att ge dem två alternativ (se Mötesbokningsskolan: Del 9) att välja emellan.


Att kombinera teknikerna "ta beslut åt kunden" med "alternativmetoden" är ofta väldigt framgångsrikt.

Sådär - nu hoppas jag att du aldrig mer ska få beslutsångest, när du ska få någon att ta ett beslut.

/ Robin

 

Mötesbokningskolan Del 10: Ge kunden två alternativ! 2015-08-26 00:03

Publicerat i: Robins säljblogg

Om du vill bli bra på att boka kundmöten måste du bli bra på att komma dit du vill (avslut).

för att komma dit du vill (avslut) måste du bli bra på att styra samtalet i riktning mot avslut.

för att styra samtalet mot avslut måste du vara medveten om att du hela tiden behöver sätt agenda för samtalet. Det lättaste sättet att styra samtalet är att prata. Men för eller senare måste du släppa in kunden. När du väl släpper in kunden är det dock viktigt att du hjälper kunden genom att styra denne i den riktning som du vill gå. När jag säljer/bokar möten brukar jag alltid ge kunden två alternativ när det är dags för dem att prata, för att samtalet ska fortsätta i den riktning jag vill.

till exempel: istället för att fråga - "vad tycker du om det här" så frågar jag, tycker du A eller B? Sedan om kunden svarar B, så har jag redan ett flödesschema klart, för att komma närmare avslut.

Det här gör jag hela tiden, men en klassiker är när jag vill boka in kunden. Istället för att fråga, "skulle du vilja träffa mig", så frågar jag, "har du din kalender, eller vill du att jag väntar medan du hämtar den, så vi kan se över olika alternativ för när du kan träffa mig?" (Vill kunden - mot all förmodan - inte träffa mig, så kommer denne ändå att säga det).

när kunden sedan hämtat sin kalender så går jag vidare med alternativen. Att fråga något i stil med "hur ser det ut framöver", är farligt - då vet du aldrig vad kunden svarar. Fråga istället "vill du träffas i början eller slutet av nästa vecka?". Sedan när kunden svarat fortsätter du med att ge två alternativ "okej, i slutet av veckan, fungerar torsdag eller fredag bäst?", "okej, då tar vi fredag, för- eller eftermiddag?", "okej eftermiddag, 13, eller 15?" Osv.

alternativ-metoden går att använda hela tiden, i de flesta situationer - de flesta vill inte behöva ta ställning till olika saker, så varför inte ge dem hjälp på traven genom att ge dem två stycken alternativ?

/ Robin

 

Mötesbokningsskolan Del 9: Gå på avslut! 2015-05-10 14:14

Publicerat i: Robins säljblogg

Ruud Van Nistelrooy - den holländske fotbollsspelaren som vann Premier Leagues skytteliga med Manchester United och La Ligas skytteliga med Real Madrid är en spelare som jag faktiskt lärt mig mycket av när det kommer till mötesbokning och som jag ibland pratar om när jag utbildar inom mötesbokning (jag gillar att prata i metaforer - människor tenderar att visa en större förståelse då än när jag snöar in på hypotetiska resonemang).

Ruud var en spelare som inte var spektakulärt snabb, inte hade någon bländande teknik, sköt inga direkt spektakulära skott från långa distanser. Han hade dock en del andra kvaliteter - han älskade att gå på avslut och det ledde till att han brassade in otroliga mängder med mål.

Så vad kan en person som arbetar med mötesbokning lära sig av honom? Jo, nämligen att det inte alltid behöver vara snyggt, du behöver inte få människor omkring dig att göra vågen - MEN - om du  försöker komma till lägen där du kan gå på avslut och sedan direkt går på avslut så kommer du göra en hel del mål.

Min teknik när jag försöker boka ett möte är egentligen identisk - fort igenom manus, och gå på avslut (fråga om kalendern). När kunderna kommer med en fråga, besvara den snabbt och - gå på avslut igen. Är kunden inte övertygad ännu? Upprepa vad du kan göra för kunden och gå på avslut igen

Allt handlar om avslut och jag har märkt att framgångsrika säljare går på avslut h. De ursäktar sig inte, krånglar inte till det, de är snabba och de försöker gå på avslut hela tiden.

Så nästa gång du ringer för att boka möten - gå igenom manus så snabbt du kan, kunden behöver inte förstå varenda detalj, mer än att du ska hjälpa dem att tjäna pengar genom XX och sedan går du på avslut.  När kunden kommer med en fråga så besvara den, förklara igen hur din tjänst kommer bidra till att kunden kommer tjäna mer pengar och gå på avslut en andra gång.

Jag själv är övertygad om en sak - Ruud skulle vara sjuhelsikes bra på att boka kundmöten!


Bonusstory - kille som inte gick på avslut: för några år sen skulle jag köpa en dörr. Jag hade fått ett reklambrev i postlådan från ett säkerhetsdörrsföretag där de hade priserna klara och ringde för att köpa och ville se när de kunde komma och installera den åt mig

När jag i princip gett alla köpsignaler som finns och ville boka datum, ville killen jag pratade med dock inte boka datum för installation - han ville istället boka ett säljmöte, där han berättade om fördelarna med dörren och gav lite bakgrund om företaget?!

Jag behöver väl knappast berätta att dörrsäljarens oförmåga att gå på avslut kostade honom affären och att jag köpte dörren någon annanstans.   

Nästa >

Uppdragsgivare
Ja! Jag vill veta mer!