Mötesbokning – vad kostar ett möte?

Publicerad: augusti 7, 2019
Kategori: Mötesbokning

I min roll som VD på JKRS samt säljare av tjänster inom mötesbokning får jag ofta följande fråga: ”Vad kostar det att anlita er för hjälp med mötesbokning”?

Ekonomiskt hållbar prissättning

Med bakgrund av det tänker jag ägna mitt första blogginlägg åt att närmare beskriva hur det fungerar med prissättning inom mötesbokning samt ge min bild av vad som behöver ingå för att tjänsten på lång sikt ska bli hållbar för både kunden och företaget som bokar möten.

Jag anser att priset bör spegla den tidsåtgång projektet kräver för att säkerställa en leverans av kvalitativa möten över tid. Priset behöver alltså ligga på en nivå så att det blir ekonomiskt hållbart för företaget som bokar kundmöten.

Säkerställ att du får kvalitativa möten

Ett möte som exempelvis kostar under 2000 kronor är enligt mig för billigt för att ekvationen ska gå ihop. I dessa fall finns det ofta en hake, som t ex att mötena som bokas inte är kvalitativa utan är ”intjatade”, eller att företaget som bokar möten tar betalt för bokade möten, även om de inte genomförs.

Om du stöter på ett företag som erbjuder väldigt låga priser bör du dra öronen åt dig och ställa följande frågor:

  • Betalar jag för möten som genomförs eller bokas (långt ifrån alla möten som bokas kommer att genomföras)
  • Vad binder jag upp mig på? Behöver jag beställa ett minsta antal möten under en viss period eller får jag avbryta samarbetet när jag vill?
  • Vid avbokade möten: bokar företaget om dem kostnadsfritt eller behöver jag göra det själv alternativt betala extra för det?
  • Hur säkerställer företaget att jag får kvalitativa möten istället för ”fika-möten”?
  • Kommer jag att ha en uppstart där vi går igenom mina förväntningar på de möten som bokas?
  • Är det en och samma person som bokar mina möten och har den personen kunskap inom mitt arbetsområde?
  • Kommer ni enbart att boka möten med beslutsfattare som har ett genuint behov av mina tjänster?
  • Kommer vi att ha kontinuerliga avstämningar där vi gemensamt utvärderar resultatet av de möten som bokats?

Kriterier för prissättning av möten

När vi sätter pris på genomförda möten gör vi det genom att ställa följande frågor:

  • Vilken typ av företag/organisationer ska vi kontakta (storlek och bransch)?
  • Vilken beslutsfattare eller funktion ska möten bokas med?
  • Hur genomförs mötena? (t ex platsbesök eller webbmöten)?
  • Vilket geografiskt område ska mötena bokas inom?
  • Vilken/vilka tjänster vill ni sälja?

Utifrån svaren får vi fram en uppskattning på hur lång tid det kommer att ta för oss att boka ett möte och därifrån sätts priset. Det här exemplet är självklart väldigt förenklat och bara en fingervisning på hur det går till, men det viktiga är att priset ska spegla den intäkt som behövs för att samarbetet ska bli hållbart i längden.

Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur vi jobbar med mötesbokning och om vår prissättning.

 

Att tänka på vid köp av extern mötesbokning

Att tänka på vid köp av extern mötesbokning

I min roll som VD på JKRS och säljare av tjänster inom mötesbokning får jag ofta frågor om vad man ska tänka på om man vill köpa in tjänsten extern mötesbokning. Med bakgrund av det har jag skrivit en guide över saker som du bör fundera över samt frågor att ställa...

Nystartat B2B-företag? Så kommer du igång med försäljningen!

Nystartat B2B-företag? Så kommer du igång med försäljningen!

I min arbetsroll kommer jag ofta i kontakt med driftiga personer som startat eget företag och snabbt behöver hitta nya kunder. Ofta är budgeten begränsad vilket gör att försäljningsansvaret landar på dig som grundare. Så hur ska du gå till väga? Jag har sammanställt...

Bemöta invändningar när du bokar kundmöten

Bemöta invändningar när du bokar kundmöten

Efter att du presenterat ditt erbjudande för den beslutsfattare du vill boka ett möte med så kommer personen antingen att tacka ja eller nej till att träffa dig. Tackar personen nej behöver du ta reda på varför och bemöta invändningen. Olika typer av invändningar du...

Fem steg till lyckade digitala kundmöten

Fem steg till lyckade digitala kundmöten

Efter drygt ett år med Covid-19 har många vant sig vid att hålla digitala möten. Vid interna möten tycker jag att det är det okej att använda datorns kamera och mikrofon, så länge budskapet går fram. När det däremot handlar om att genomföra digitala kundmöten och...

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.