Samtalsmanus för effektiv mötesbokning

Publicerad: februari 12, 2020
Kategori: Mötesbokning

Min erfarenhet är att det går bättre att boka kundmöten om du har stöd av ett samtalsmanus. Det skapar en trygghet i att veta vad du ska säga och hjälper dig att inte tappa tråden i samtalet.

När du ringer för att boka ett kundmöte är det din uppgift att på kort tid skapa ett så pass stort intresse för din tjänst att en potentiell köpare kan tänka sig att boka ett kundmöte med dig. För att lyckas med det behöver du vara tydlig med vad du erbjuder och vad personen har att vinna på att träffa dig.

Presentationens fem delar

När jag skriver ett manus brukar jag dela upp det i fem delar.

  1. Förtroende (ex. erfarenhet, referenser, om ni är ledande inom något område)
  2. Kundnytta (ex. öka intäkter, sänka kostnader, öka produktivitet, få nöjdare medarbetare)
  3. Hur (kort sammanfattning av tjänsten du erbjuder)
  4. Gör det enkelt för personen att ta del av erbjudandet
  5. Gå på avslut

Så här skulle en presentation kunna se ut

Jag skriver nedan ett utkast på ett samtalsmanus, avsett för ett fiktivt bolag som arbetar med IT-drift. Jag skriver in de olika delarna i parentes efter meningen, så att du kan följa med.

”Hej, jag heter Robin och ringer från IT-bolaget AB.

Vi har sedan 1997 hjälpt företag som X, Y och Z (1. förtroende) med att sänka kostnader, få en högre produktivitet och en säkrare IT-drift (2. kundnytta).

Vi hjälper till med att upprätta fungerande IT-infrastruktur, står för drift och underhåll och när något inträffar erbjuder vi en support i världsklass (3. kort förklaring).

Jag vill gärna boka ett kort digitalt möte där jag under 30 minuter berättar mer om hur vi skulle kunna hjälpa er (4. enkelhet).

Har du en kalender till hands så vi kan kika på en lämplig tidpunkt? (5. Avslut)”

Tips:
Undvik för mycket detaljer i samtalsmanuset.

Nystartat B2B-företag? Så kommer du igång med försäljningen!

Nystartat B2B-företag? Så kommer du igång med försäljningen!

I min arbetsroll kommer jag ofta i kontakt med driftiga personer som startat eget företag och snabbt behöver hitta nya kunder. Ofta är budgeten begränsad vilket gör att försäljningsansvaret landar på dig som grundare. Så hur ska du gå till väga? Jag har sammanställt...

Bemöta invändningar när du bokar kundmöten

Bemöta invändningar när du bokar kundmöten

Efter att du presenterat ditt erbjudande för den beslutsfattare du vill boka ett möte med så kommer personen antingen att tacka ja eller nej till att träffa dig. Tackar personen nej behöver du ta reda på varför och bemöta invändningen. Olika typer av invändningar du...

Fem steg till lyckade digitala kundmöten

Fem steg till lyckade digitala kundmöten

Efter drygt ett år med Covid-19 har många vant sig vid att hålla digitala möten. Vid interna möten tycker jag att det är det okej att använda datorns kamera och mikrofon, så länge budskapet går fram. När det däremot handlar om att genomföra digitala kundmöten och...

Mötesbokning – vad kostar ett möte?

Mötesbokning – vad kostar ett möte?

I min roll som VD på JKRS samt säljare av tjänster inom mötesbokning får jag ofta följande fråga: ”Vad kostar det att anlita er för hjälp med mötesbokning”? Ekonomiskt hållbar prissättning Med bakgrund av det tänker jag ägna mitt första blogginlägg åt att närmare...

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.