Bemöta invändningar när du bokar kundmöten

Publicerad: november 30, 2021
Kategori: Mötesbokning

Efter att du presenterat ditt erbjudande för den beslutsfattare du vill boka ett möte med så kommer personen antingen att tacka ja eller nej till att träffa dig. Tackar personen nej behöver du ta reda på varför och bemöta invändningen.

Olika typer av invändningar du kan få

  • Jag har inte tid för ett möte
  • Jag har inget behov
  • Jag använder mig av en konkurrents tjänst

För att bemöta invändningar kan du använda följande punktlista för att komma vidare i samtalet.

  1. Bekräfta beslutsfattarens situation (”jag förstår att…”)
  2. Normalisera beslutsfattarens situation (”många som jag talar med befinner sig i samma situation…”)
  3. Lösning anpassad till beslutsfattarens situation (”vi har löst det så här…”)
  4. Avslut (”om det här låter intressant så kanske vi kan…”)

Är kunden inte intresserad av ditt erbjudande, släpp kunden och gå vidare.

Mötesbokning ett alternativ för nykundsanskaffning

Mötesbokning ett alternativ för nykundsanskaffning

Jag har jobbat med försäljning större delen av mitt liv och är i dagsläget kontorschef och ansvarig för försäljning och kundanskaffning på JKRS kundrelationer AB. Min resa på JKRS startade 2017. Resan har varit både spännande och utvecklande även genom tuffa tider som...

Marknadsföring för småföretagare

Marknadsföring för småföretagare

Som småföretagare är det vanligt att du behöver sitta på många stolar samtidigt som till exempel som säljare, ekonom och marknadsförare. För små företag kan marknadsföringsutmaningarna bli ganska påfrestande på grund av begränsade resurser, brist på tid och konkurrens...

Att tänka på vid köp av extern mötesbokning

Att tänka på vid köp av extern mötesbokning

I min roll som VD på JKRS och säljare av tjänster inom mötesbokning får jag ofta frågor om vad man ska tänka på om man vill köpa in tjänsten extern mötesbokning. Med bakgrund av det har jag skrivit en guide över saker som du bör fundera över samt frågor att ställa...

Nystartat B2B-företag? Så kommer du igång med försäljningen!

Nystartat B2B-företag? Så kommer du igång med försäljningen!

I min arbetsroll kommer jag ofta i kontakt med driftiga personer som startat eget företag och snabbt behöver hitta nya kunder. Ofta är budgeten begränsad vilket gör att försäljningsansvaret landar på dig som grundare. Så hur ska du gå till väga? Jag har sammanställt...

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.