Bemöta invändningar när du bokar kundmöten

Publicerad: november 30, 2021
Kategori: Mötesbokning

Efter att du presenterat ditt erbjudande för den beslutsfattare du vill boka ett möte med så kommer personen antingen att tacka ja eller nej till att träffa dig. Tackar personen nej behöver du ta reda på varför och bemöta invändningen.

Olika typer av invändningar du kan få

  • Jag har inte tid för ett möte
  • Jag har inget behov
  • Jag använder mig av en konkurrents tjänst

För att bemöta invändningar kan du använda följande punktlista för att komma vidare i samtalet.

  1. Bekräfta beslutsfattarens situation (”jag förstår att…”)
  2. Normalisera beslutsfattarens situation (”många som jag talar med befinner sig i samma situation…”)
  3. Lösning anpassad till beslutsfattarens situation (”vi har löst det så här…”)
  4. Avslut (”om det här låter intressant så kanske vi kan…”)

Är kunden inte intresserad av ditt erbjudande, släpp kunden och gå vidare.

Fem steg till lyckade digitala kundmöten

Fem steg till lyckade digitala kundmöten

Efter drygt ett år med Covid-19 har många vant sig vid att hålla digitala möten. Vid interna möten tycker jag att det är det okej att använda datorns kamera och mikrofon, så länge budskapet går fram. När det däremot handlar om att genomföra digitala kundmöten och...

Samtalsmanus för effektiv mötesbokning

Samtalsmanus för effektiv mötesbokning

Min erfarenhet är att det går bättre att boka kundmöten om du har stöd av ett samtalsmanus. Det skapar en trygghet i att veta vad du ska säga och hjälper dig att inte tappa tråden i samtalet. När du ringer för att boka ett kundmöte är det din uppgift att på kort tid...

Mötesbokning – vad kostar ett möte?

Mötesbokning – vad kostar ett möte?

I min roll som VD på JKRS samt säljare av tjänster inom mötesbokning får jag ofta följande fråga: ”Vad kostar det att anlita er för hjälp med mötesbokning”? Ekonomiskt hållbar prissättning Med bakgrund av det tänker jag ägna mitt första blogginlägg åt att närmare...

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.