Marknadsföring för småföretagare

Publicerad: december 5, 2023
Kategori: Marknadsföring

Som småföretagare är det vanligt att du behöver sitta på många stolar samtidigt som till exempel som säljare, ekonom och marknadsförare. För små företag kan marknadsföringsutmaningarna bli ganska påfrestande på grund av begränsade resurser, brist på tid och konkurrens från större aktörer. Lyckligtvis behöver du inte en jättestor marknadsföringsbudget eller byråstöd för att lyckas med marknadsföringen, men du behöver däremot lägga ner en del tid.

Låt oss gå igenom några steg som du behöver tänka på i rollen som marknadsförare för ditt företag. Först och främst måste du bygga en webbplats eller få ordning på din befintliga.

Webbplatsen – företagets digitala skyltfönster

Din webbplats är ofta den första kontakten potentiella kunder har med ditt företag. Den främsta anledningen till att besöka din webbplats är för att hitta information. Det är därför viktigt att den är genomtänkt och direkt på startsidan ger besökaren en förståelse för din verksamhet på ett lättillgängligt sätt.

Om du inte har en webbplats idag så behöver du först ordna med ett domännamn och ett webbhotell. Det finns många webhotell att välja mellan, så som One.com, Strato och MissHosting. Som domännamn väljer du ditt företagsnamn eller kanske ett namn som är starkt knutet till din verksamhet.

Webbplatsbyggare eller WordPress

Bygg en modern och smidig webbplats som är lätt för dig att uppdatera. Det finns många gratis webbplatsbyggare som kan vara bra att börja med om du snabbt vill få upp din webbplats, som exempelvis Wix, Squarespace och Site 123. Många webbhotell har också sina egna webbplatsbyggare. Om du snabbt vill få ut din webbplats och ha möjlighet att underhålla den på ett enkelt sätt så är webbplatsbyggare den bästa lösningen.  

WordPress då? Det är helt fritt att använda WordPress men den har en något brantare inlärningskurva än de tidigare nämnda webbplatsbyggarna. Du kan relativt enkelt bygga och hantera din webbplats utan programmeringskunskaper, men det kan kännas svårt för en nybörjare som kanske inte är så tekniskt kunnig att ge sig i kast med WordPress. Det kan ändå vara värt att lära sig hur WordPress fungerar, om du har som mål att webbplatsen ska växa i takt med ditt företag. WordPress är en mycket flexibel plattform och erbjuder en stor mängd av teman och plugins (tillägg).

När du bestämt dig för domännamn, webbhotell och programvara, är det dags att börja bygga din webbplats. Nedan tar jag upp några punkter som kan vara bra att tänka på som nybörjare.

Tydlig, relevant och strukturerad

  • Var tydlig med ditt erbjudande
    Var tydlig redan på startsidan med vad ditt företag erbjuder för tjänster och hur ditt företag kan hjälpa till med att lösa besökarens problem.
  • Tydlig struktur på webbplatsen
    Var hjälpsam, låt inte besökare förgäves leta efter information på din sida. De flesta lämnar sidan inom några sekunder om de inte hittar den eftersökta informationen. Se till att menyn är lättillgänglig och tydlig, det ska vara enkelt för besökaren att förstå hur man navigerar sig mellan sidor och undersidor.
  • Personliga och relevanta bilder
    Ta egna bilder som är personliga och relevanta, som representerar dig och företaget. Om du har råd, anlita en fotograf. Om du ska lägga några pengar på din hemsida så är det på bilderna du ska lägga dem på. Genom att använda snygga professionella bilder från din verksamhet ökar du besökarnas förtroende för ditt företag.
  • Storlek på bilderna
    Skala ner på bilderna både när det gäller antal och storlek. Använd inte bilder för utfyllnad i onödan, det gör bara sidan tyngre och därmed långsammare att ladda. Kom ihåg att det bara tar några sekunder för en besökare att lämna en långsam webbplats.
  • Färger
    Var sparsam med färger, för många färger gör sidan rörig. Bestäm dig för vilka färger som representerar ditt varumärke och håll dig till dem.
  • Design
    Tänk på att hemsidan representerar ditt varumärke, en snygg och strukturerad layout på din webbplats signalerar att sidan är aktuell och att du som företag är mån om ditt varumärke.
  • Typsnitt
    För många olika typsnitt gör att ögat har svårt att fokusera på texten. Använd maximalt två olika typsnitt, en på rubriker och en på brödtext. Vill du göra det enkelt för dig använder du samma typsnitt på hela webbplatsen. Använd lättlästa typsnitt som t ex Calibri, Verdana eller Arial.
  • CTA-knappar (call-to-action)
    En CTA är ett klickbart element som t.ex. en knapp som uppmuntrar besökare att utföra en handling som att exempelvis fylla i ett kontaktformulär eller någon annan önskvärd åtgärd. Placera en CTA-knapp strategiskt som exempelvis längst ner efter en beskrivande text. Ge en tydlig förklaring med vad som händer när man klickar på den.
  • Mobilanpassad
    Se till att din hemsida är responsiv; dvs att innehållet är anpassat för att kunna visas på olika skärmstorlekar.
  • Rätt text
    Arbeta grundligt med din text, läs igenom texten flera gånger och säkerställ att det inte finns några stavfel samt att texten är relevant. Texten ska ge besökarna den information de söker. Vare sig det handlar om produktinformation eller svar på en fråga.
  • SEO, Google Ads och sociala medier
    I mitt nästa blogginlägg kommer jag att beskriva hur du gör för att få fler besökare till din webbplats. Vi kommer då att gå igenom bland annat SEO, Google Ads och sociala medier.
Fem steg till lyckade digitala kundmöten

Fem steg till lyckade digitala kundmöten

Efter drygt ett år med Covid-19 har många vant sig vid att hålla digitala möten. Vid interna möten tycker jag att det är det okej att använda datorns kamera och mikrofon, så länge budskapet går fram. När det däremot handlar om att genomföra digitala kundmöten och...

Samtalsmanus för effektiv mötesbokning

Samtalsmanus för effektiv mötesbokning

Min erfarenhet är att det går bättre att boka kundmöten om du har stöd av ett samtalsmanus. Det skapar en trygghet i att veta vad du ska säga och hjälper dig att inte tappa tråden i samtalet. När du ringer för att boka ett kundmöte är det din uppgift att på kort tid...

Mötesbokning – vad kostar ett möte?

Mötesbokning – vad kostar ett möte?

I min roll som VD på JKRS samt säljare av tjänster inom mötesbokning får jag ofta följande fråga: ”Vad kostar det att anlita er för hjälp med mötesbokning”? Ekonomiskt hållbar prissättning Med bakgrund av det tänker jag ägna mitt första blogginlägg åt att närmare...

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.